۲۳ بهمن ۱۳۸۹

گزارش نشست فیلم « راه آبی ابریشم»

بزرگ نیا: سینمای قصه گو را دوست دارم

۳۰نما ـ محمد بزرگ نیا: این مدل از سینمای قصه گو از ضروریات سینما است و من به آن بسیار علاقمند هستم.

محمدرضا بزرگ‌نیا گفت: سینمای قصه‌گو از ضروریات اولیه هنر هفتم است، گرچه ضرورت حضور گونه‌های مختلف در سبد محصولات سینمایی را منکر نمی‌شوم. به گزارش سایت 30نما و به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر، نشست خبری فیلم «راه آبی ابریشم» با حضور بهرام رادان، داریوش ارجمند، رضا کیانیان، پروین صفری (طراح صحنه)، محمد بزرگ‌نیا (کارگردان)، حسن بشکوفه (تهیه‌کننده) و بهرام بدخشانی (مدیر فیلمبرداری) در سالن سعدی برج میلاد برپا شد. بزرگ‌نیا: خودم را متعلق به سینمای قصه‌گو می‌دانم «محمد بزرگ‌نیا» در این نشست گفت: پیش از همه چیز به خاطر صدای فیلم از تماشاگران معذرت می‌خواهم. صدای این فیلم در یک استودیوی بسیار تکنیکی در بانکوک ضبط شده بود اما در اینجا با مشکل پخش برخورده است. وی اظهار داشت: سینمای قصه‌گو با عنوان قدیمی «یکی بود یکی نبود» یکی از اشکال مختلف سینمایی است که در فیلم‌هایی مانند کشتی آنجلیکا، جنگ نفتکش‌ها و راه آبی ابریشم مشاهده کرده‌اید. فارغ از درون‌مایه این فیلم، این گونه از سینما، از ضروریات اولیه هنر هفتم ماست، گرچه ضرورت حضور گونه‌های مختلف در سبد محصولات سینمایی را منکر نمی‌شویم. بشکوفه: بخش خصوصی ما بضاعت ساخت چنین فیلم‌هایی را ندارد حسن بشکوفه در این نشست گفت: بخش خصوصی ما بضاعت ساخت چنین فیلم‌هایی را ندارد و اگر مورد حمایت دولت قرار نمی‌گرفتیم، این فیلم به پایان نمی‌رسید. خوشبختانه چند سال است راجع به طرح‌های فاخر سینمایی بررسی‌هایی در دولت در دست اقدام است که طرح‌های ملی و دینی در اولویت آن هستند. در بخش سینمای دینی «ملک سلیمان» پیشگام این نهضت بود و در بخش سینمای ملی با تکیه بر محوریت خلیج فارس، ما «راه آبی ابریشم» را ساختیم. وی یکی از دلایل طولانی شدن تولید این فیلم را تغییر مدیریت‌های سینمایی دانست و وزارت امور خارجه و سازمان دریانوردی را از بهترین بخش‌هایی دانست که می‌توانستند به این فیلم کمک کنند اما حتی یک جلسه هم با عوامل نداشتند. ارجمند: سینما بزرگترین محمل تفکر در ایران است و احتیاج به فیلم‌هایی چون «راه آبی ابریشم» دارد داریوش ارجمند در ادامه این نشست گفت: سینمای فاخر و ملی ما حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که متاسفانه این تاریخ ملی در پرده هنر هفتم غایب است. کشور ما در تاریخ علم مورد ستم‌های زیادی قرار گرفته است. فردوسی ما را شوروی به غارت برد و مولانای‌مان را قونیه. همچنین ایران را از تاریخ دریانوردان جهان حذف کردند و این فیلم رسالت دارد که به جوانان یادآوری کند که ما در ایران ناخدا سیرافی داشته‌ایم که صدها سال پیش به دریای چین دریانوردی کرده است. کیانیان: لذت می‌برم که در زمینه‌های گوناگون فیلم بازی کنم رضا کیانیان در این نشست گفت: یکی از لذت‌‌های زندگی من این است که بتوانم فیلم‌های مختلف در زمینه‌های مختلف بازی کنم که فکر می‌کنم چند سال است این توفیق را پیدا کرده‌ام. من فقط در زمان بازی لذت می‌برم و این که بعداً چه سرنوشتی برای آن فیلم پیش می‌آید را به کارگردان می‌سپارم. دوست داشتم زمان زیادی برای پیش‌تحقیق این نقش داشته باشم بهرام رادان نیز در این نشست اظهار داشت: هشت سال پیش آقای بزرگ‌نیا را در یکی از سینماها و در ایام جشنواره فیلم فجر دیدم و از او خواستم به من نقشی بدهد. او در آن زمان اصلا مرا نمی‌شناخت و الان بعد از هشت سال، پیشنهاد بازی در این فیلم به من داده شد. من با فاصله سه روز از فیلم قبلی‌ام سر ضبط «راه آبی ابریشم» آمدم و دوست داشتم که زمان بیشتری بود تا روی این کاراکتر تحقیق می‌کردم و مراحلی مانند پیش‌تولید را در خودم می‌گذراندم. برای دوره تاریخی فیلم هیچ سند تصویری موجود نبود پروین صفری طراح صحنه «راه آبی ابریشم» در این نشست اظهار داشت: این فیلم یک کار تاریخی سخت بود و وحشتناک‌تر این که برای دوره‌ای که ما در این فیلم آن را نمایش می‌دادیم، هیچ گونه سند و منبع تصویری وجود نداشت و ما فقط به حجاری‌ها و کتاب‌های آن دوران رجوع می‌کردیم.

نظرات کاربران (۰)

شما هم نظر دهيد comment
نظر شما:
نام:* ايميل:* وب‌سايت:
*وارد کردن نام و ايميل برای فرستادن نظر لازم است
لطفاً مختصر و درباره‌ی موضوع بنويسيد. نظرات پس از تاييد مدير سايت منتشر می‌شوند.