۲۹ بهمن ۱۳۸۸

ملاحظاتی قبل از تماشای به رنگ ارغوان

سکوت شش ساله‌ی ارغوانی

علی نعیمی

عکس از گلاره کیازند

قطعا « به رنگ ارغوان » مهم‌ترین و جدی‌ترین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا است. این مهم‌تر بودن نه به این خاطر که فیلم‌اش چند سالی توقیف بوده و همین دور از دسترس بودن‌اش حس کنجکاوی خیلی‌ها را برانگیخته. فیلم حاتمی‌کیا مهم است چون « به رنگ ارغوان » درست زمانی ساخته شده است که حاتمی‌کیا شجاع و بی‌پروا بوده است.

 

 فیلم‌اش زائیده‌ی فضای باز و کاملا پخته‌ی جریان اصلاحات است و مهم‌تر از همه‌ی این‌ها این‌که تجربه‌ ثابت کرده هرگاه حاتمی‌کیا بدون حب و بغض و با طیب خاطر پشت دوربین ایستاده است ما حصل‌اش فیلم‌هایی از جنس آژانس شیشه‌ای و از کرخه تا راین و به رنگ ارغوان است و هر گاه دلزده از اتفاقات اطرافش است به نام پدر و دعوت و برج مینو را به مخاطب عرضه می‌کند.

 

 هنوز هم اعتقاد دارم موج‌مرده یکی از بهترین فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا است و هنوز هم بر سر حرفم هستم که بهترین فصل‌های تاریخ سینمای ایران را باید در فیلم‌های حاتمی‌کیا جستجو کرد.

اما اگر در « به رنگ ارغوان » به دنبال بازی‌هایی نظیر حاج کاظم در آژانس شیشه‌ای و یا قاسم در ارتفاع پست هستید و یا حتی اگر به دنبال فصل‌ها و تصویرهایی مثل قصه‌ گفتن حاج کاظم برای «شاهدان»اش در « آژانس شیشه‌ای» هستید بهتر است نگاه‌تان را نسبت به حرف‌ها و نکته‌های حاتمی‌کیا عوض کنید.

 

اما یادتان هم باشد وقتی که به سینما می‌روید و  به پایان  فیلم نزدیک می‌شوید حواستان به رد انگشتان خونین پدری به روی گونه‌ی دخترش باشید. به دنبال یک ارغوان تنها که یدک کش تنهایی یک نسل است. به دنبال یک چهره‌ی سرد و سنگین مامور امنیتی‌ای باشید که تنها چیزی که از حقانیت خدا می‌داند «هوالجبار» بودن‌اش است، نه « هوالطیف»اش. حاتمی‌کیا در « به رنگ ارغوان» منطقی‌تر و متفاوت‌تر از کارهای قبلی‌اش است.

 

ابراهیم سینمای ایرن دیگر در « به رنگ ارغوان » توانسته درام قصه را خوب روایت کند. شعار نمی‌دهد و با اینکه می‌داند چه می‌خواهد، خواسته‌اش را فریاد نمی‌زند. خوب یا بد کم یا زیاد ابراهیم حاتمی‌کیا در به رنگ ارغوان در نوک قله ایستاده است و سخت بشود او را باز به همان اوج بازگرداند. مگر اتفاق ویژه‌ی امسال و سیمرغ چند سال عقب افتاده‌ی فیلم‌اش بتواند ابراهیم سینمای ایران را با تمام خواسته‌هایش به قلب مخاطب‌اش برگرداند.

 

 اگر گذرتان به سینما افتاد به حاتمی‌کیای پنج‌ سال پیش سلام برسانید و بگوئید از «دعوت‌» کردن مخاطب‌اش به کورتاژ کردن خاطره‌هایی که با فیلم‌هایش ساخته است دست بردارد و به فکر یک فرزند خلف دیگری باشد تا بعد از پنج سال  شبیه خود ابراهیم باشد نه تلفیقی از نت‌های فالش و خارج از دایره‌ی خلاقیت‌های جسورترین کارگردان سینمای ایران. این یادداشت بیشتر برای یاد کردن و کلاه از سر برداشتن برای مردی است که چه در زمان التهابات و فضای باز خرداد 76 با هوشمندی‌اش آژانس شیشه‌ای را به مخاطب‌اش عرضه کرد و در حال و احوال این‌ روزها پشت نقاب ارغوان قصه‌اش ایستاده است.

 

حتی اگر سهم جواد شمقدری به قیمت شکستن این سکوت شش ساله است من به احترام روشنگری‌اش به اندازه‌ی شش سال دلتنگی نبود فیلم‌ساز محبوب‌ نسل‌مان دست‌اش‌ را به گرمی می‌فشارم.

نظرات کاربران (۱۶)

شما هم نظر دهيد comment
  • من تو وبلاگم نظرمو درباره فیلم نوشتم amirnaeimi.blogfa.com

    امیر (۱۷ اسفند ۱۳۸۸، ساعت ۱۵:۴۰)
  • ama man ba inke kheili be film fekr kardam akharesho motavajeh nashodam,saranjame arghavano sattary chi shod? ki azoona 2bare aks migereft? ki bood ke dasht gozaresh mifrestad? dastesh zanoone bood,ama esmesh falagh bar vazne shafagh va adade esmesh 8 bood,mesle shahabe 8 va halghe dastesh bood,yani arghavan bood? pas ki azoona aks migereft? lotfan mano rahnamaee konid. mamnoon

    rasta (۱۷ اسفند ۱۳۸۸، ساعت ۲۰:۰۶)
  • Salam be hameye doostan! kheily mokhtasar : be range arghavan yani ghodrate hatami kia dar karesh ,yani yeki az behtarin film haye cinamaye iran,yani vaghan adamo be vajd miare

    Amir (۲۲ اسفند ۱۳۸۸، ساعت ۰۰:۴۳)
  • شاکی فیلم سامان مقدم دست بردار نیست سخنان مرتضی شایسته پاسخ گرفت http://www.pernews.com/news_item.asp?content_ID=106587 نامه ی سرگشاده به "سامان مقدم" و "مرتضی شایسته" در ارتباط با سرقت هنری فیلم "صد سال به این سالها" ماجرای اعتراض به فیلم "صد سال به این سالها" منتفی نشده است http://ilna.ir/newstext.aspx?ID=109109

    kamran (۲۳ اسفند ۱۳۸۸، ساعت ۰۳:۳۱)
  • شاکی فیلم سامان مقدم دست بردار نیست سخنان مرتضی شایسته پاسخ گرفت http://www.pernews.com/news_item.asp?content_ID=106587 نامه ی سرگشاده به "سامان مقدم" و "مرتضی شایسته" در ارتباط با سرقت هنری فیلم "صد سال به این سالها" ماجرای اعتراض به فیلم "صد سال به این سالها" منتفی نشده است http://ilna.ir/newstext.aspx?ID=109109

    kamran (۲۳ اسفند ۱۳۸۸، ساعت ۰۳:۳۱)
  • فاطمه اول راحله شد بعد ارغوان آخرش چی میشه خدا میدونه

    123 (۲۷ فروردين ۱۳۸۹، ساعت ۱۹:۳۰)
  • فاطمه اول راحله شد بعد ارغوان آخرش چی میشه خدا میدونه

    123 (۲۷ فروردين ۱۳۸۹، ساعت ۱۹:۳۱)
  • salam vaghean film ali boood va be yad mandani ama gong boood,ye soal az shoma daram pas chera dar doreye eslahat in film toghif shod?????????????????????? va inke hoooshange satari chera bi dalil rooye hame kas haftir mikeshid chera mikhast khodesho bekoshe ina be nazare man zaef booodane ooono neshooon mide va inke chera hamkare khodesho kosht?????? be khatere eshghesh cheghad sari rahesho avaz kard.lotfan javab bedid mamnoon

    mahya (۳۰ بهمن ۱۳۸۸، ساعت ۱۴:۱۱)
  • @mahya اگه یه تعداد فیلمای با این موضوع دیده بودید نمیپرسیدید چرا میخواست خودشون بکشه ! حتی با دقت تو دیالوگای رد و بدل شده بین هوشنگ ستاری و رئیسش هم میتونستید بفهمید و فیلم دیدن هم لازم نبود . در ضمن اون کسی که آخر فیلم بوسیله ی هوشنگ ستاری کشته شد همکارش نبود . بلکه یکی از اون 2 موتور سواری بود که همکار شفق بودن و الان میخواستن برای اینکه گیر مامورین امنیتی نیفته بکشنش . همکارای هوشنگ ستاری بعد از اینکه اون نارنجک دودزا رو انداخت و در واقع رفت دنبال زندگی عادیش که بتونه بعداً به ارغوان برسه ، وارد خونه شدن .

    MJA (۳ اسفند ۱۳۸۸، ساعت ۰۰:۳۴)
  • @mahya اگه یه تعداد فیلمای با این موضوع دیده بودید نمیپرسیدید چرا میخواست خودشون بکشه ! حتی با دقت تو دیالوگای رد و بدل شده بین هوشنگ ستاری و رئیسش هم میتونستید بفهمید و فیلم دیدن هم لازم نبود . در ضمن اون کسی که آخر فیلم بوسیله ی هوشنگ ستاری کشته شد همکارش نبود . بلکه یکی از اون 2 موتور سواری بود که همکار شفق بودن و الان میخواستن برای اینکه گیر مامورین امنیتی نیفته بکشنش . همکارای هوشنگ ستاری بعد از اینکه اون نارنجک دودزا رو انداخت و در واقع رفت دنبال زندگی عادیش که بتونه بعداً به ارغوان برسه ، وارد خونه شدن .

    MJA (۳ اسفند ۱۳۸۸، ساعت ۰۰:۳۵)
  • میدونین جرا امسال اجازه اکران رو دادن؟ برای اینکه با اتفاق هایی که امسال افتاد مردم یه جورایی چهره واقعی و وحشتناک نیروهای امنیتی رو دیدن. به نظرتون (( هوشنگ ستاری)) نتونست یه کم این چهره وحشتناک رو تلطیف کنه؟ فیلم حاتمی کیا ناخواسته کمک بزرگی به افرادی کرد که تا حالا هر کاری دلشون می خواست می کردن و کسی خبردار نمی شد!

    رها (۳ اسفند ۱۳۸۸، ساعت ۲۲:۴۳)
  • سلام صمیمانه ترین پیام تشکر از آقای حاتمی کیا به خاطر تلاشی که برای فیلم سکوت شش ساله تحمل کرده اند خسته نباشید

    غلامرضا باقری (۱۲ اسفند ۱۳۸۸، ساعت ۲۳:۱۴)
  • تا به حال هیچ فیلمی اینقدر روی من تاثیر نگذاشته بود.من در عرض 2 هفته 3 بار این فیلم زیبا رو دیدم و هر 3 بار هم واقعا لذت بردم.از بازی بی نظیر آقای حمید فرخ نژاد و کارگردانی بی عیب و نقص آقای حاتمی کیا هرچی بگم کم گفتم.واقعا محشر بود.میتونم بگم من عاشق این فیلم و بازی آقای فرخ نژاد شدم.به نظرم هیچ فیلمی به اندازه ی فیلم به رنگ ارغوان لایق دریافت جوایز جشنواره و سیمرغ بلورین خصوصا در رشته ی بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین کارگردانی نیست.

    دنیز (۱۳ اسفند ۱۳۸۸، ساعت ۱۷:۵۶)
  • (( فیلم‌اش زائیده‌ی فضای باز و کاملا پخته‌ی جریان اصلاحات است )) این جمله مزخرف ترین بخش این نقدک ! بود.

    مهدی (۱۶ خرداد ۱۳۸۹، ساعت ۰۱:۲۵)
  • به رنگ ارغوان بعد از چند سال توقیف اومد این یعنی فاجعه!!!!!!!!!!!! یعنی حرفای شیش سال پیش رو الان به ما زد! و این ضربه ی محکمی به فیلم وارد کرد و اقای حاتمی کیا واقا قددرتشون رو تو فیلمسازی نشون دادن!! ///مدارکش هم موجوده/// من کار رو دوست داشتم!!

    ساجی (۱۴ آبان ۱۳۸۹، ساعت ۱۱:۵۵)
  • من سالار هستم تازه وبلاگم رو درست کردم دوس دارم با من مرتبط باشید فیلم خوب بود اما اونجوریم که گفتید نبود محتاتانه فضاها رو نشون می داد مثل بغض تو گتو می مونه با من باشید مرسی

    SALAR (۶ شهريور ۱۳۸۹، ساعت ۱۹:۵۰)
نظر شما:
نام:* ايميل:* وب‌سايت:
*وارد کردن نام و ايميل برای فرستادن نظر لازم است
لطفاً مختصر و درباره‌ی موضوع بنويسيد. نظرات پس از تاييد مدير سايت منتشر می‌شوند.